Friday, January 28, 2011

ques & ans~

  • Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan dalam Islam untuk bercinta?
 Adakah Islam membunuh terus naluri cinta? Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan datang membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam tidak suruh membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Cuma tudukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya. Jangan jadi malaikat! Kerana Allah jadikan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri atau nafsu.
  •  Islam takde ke couple-cople ni?
Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab kabul, cinta selepas kahwin. Itulah cinta sacral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan Islam. Apabila Islam menegah sesuatu perkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa perkahwinan sebagai ganti yang lebih baik. Sabda Rasulullah : Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah. (Ibnu Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia telalu mulia. Kalau begitu, cinta* remaja semua menghampiri kepada penzinaan? Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian diatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru semalam bukankah mereka semakin hampir dengan penzinaan? Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah penzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun!
  • Tanya sikit,.. adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke? Ganti bercinta….
Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya adalah sama. Adik angkat, kakak angkat, abang angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dengan budaya angkat ini sebenarnya telah masuk dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan. Namakan apa nama sekalipun, abang angkat ke, motivator ke, semuanya adalah sama. Jalan akhirnya akan bertemu dengan zina. Jadi seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri? Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh Pencipta manusia.Orang yang sedang mabuk bercinta akan mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan maruah dirinya. Manakala, bagi orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu ukuran bermaruah atau tidak adalah ditentukan oleh Allah.
  •  Masih adakah orang yang tidak bercinta di zaman ini?
Ya! Masih ada orang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah: Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya (yang memelihara dirinya dari melakukan zina)… Allah telah menyediakan bagi mereka segala keampunan dan pahala yang besar. (Surah Al-Ahzab: 35 )
  •  Bagaimana nak elakkan diri daripada ber'couple'?
 Berdoalah serta mohon dariNya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redha-Nya.Berazam untuk mencapai cintaNya dahulu sebelum mencari sinta sesama insan.Kuatkan iman di dada dan percayalah,cintaNya itu lagi kekal abadi bebanding cinta manusia kerana hanya Allah yang kekal selamanya.Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seseorang yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah selepas ijab kabul.

Wednesday, January 26, 2011

Di suatu malam depan panggung wayang…

Sizuka : Best tengok wayang dgn awk td..kelakar je cerita tu..xbosan kan?
Nobita : A’ ah xbosan. Best!
Sizuka : Kalau best, knp awk letakkan kepala awk kat bahu sy & beritahu sy y awk mengantuk?
Nobita : Errr~ hehe..

Sizuka : Nasib baik kita pakai sweater kn awk? Kalau x, mesti sejuk dalam tu td.
Nobita : A’ah..btul3! Xdela sejuk sgt td bila dah pakai sweater ni.
Sizuka : Klu xsejuk, kenapa awk pegang tangan sy & beritahu y awk sejuk?
Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun menuju ke i-City..

Sizuka : Awk, sy cantik x?
Nobita : Awk kn syg sy..mestilah cantik..
Sizuka : Kalau sy ni betul cantik bagi awk, kenapa bila sy pakai baju-baju tertentu baru awak akan puji sy cantik. Kalau sy pakai baju longgar, awk diam je..kadang-kadang awk akan tanya saya kenapa pakai baju besar..kalau sy pakai baju ketat, baru awk puji sy cantik..knp ye?
Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun tiba di i-City..

Sizuka : Jom snap pic wak..sy nak tangkap gambar awk bawah lampu tu.
Nobita : Kita tangkap gambar berdua la syg. Meh sini, duduk sebelah sy. Rapat sikit, nanti xmasuk plak gambar awk.
Sizuka : Boleh ke rapat-rapat ni?huu
Nobita : Takpe de..awk kn awek sy..
Sizuka : Awek je..bukan isteri yg sah..
Nobita : Errr~ huhu..

Sizuka : Nanti sy simpan gambar kita ni dalam laptop sy ye wak.
Nobita : Alaa..upload la terus dalam fb.
Sizuka : Eh..boleh ke..xelok la wak..gambar tu dah la awk & sy je..yang ke-3 syaitan..pastu nak pergi heboh 1 dunia tentang dosa y kita buat..xmalu ke?huu
Nobita : Errr~ huhu..

Mereka pun pulang..
 
Sizuka : “Awk, awk syg sy x?
Nobita : Mestilah syg..syg sangat2 tau..haa
Sizuka : Buktinya??
Nobita : Eh..mcm ajak bergurau je..nak sy kiss pipi awk tu ke syg?hehe
Sizuka : Ish..apa ni? Teruknya pemikiran awk..huu
Nobita : Eh..errr~ huhu

Sizuka :  Mak sy kata, kalau kita syg sesuatu tu, kita akan jaga sebaik mungkin.
Nobita : Eh..mestila! hehe
Sizuka : Tapi awk tipu sy!huu~
Nobita : Eh..kenapa plak sy tipu awk??
Sizuka : Kalau awk syg sy, mestilah awk jaga sy sebaik mungkin tp awk xjaga sy dgn baik pun..awk sentuh-sentuh sy, pegang tangan sy, cuba nk kiss sy,ajar sy buat benda bukan-bukan yg sy xpernah buat sebelum ni, selalu ajak sy keluar malam-malam.

Nobita : Owh..sekarang awk nak salahkan sy la ajak awk keluar malam?? Mak ayah awk yg bg izin tau!
Sizuka : Memang diorang y bagi izin tapi awk tau x y diorang jugak y akan tanggung dosa sy dgn awk malam-malam macam ni sbb diorang bg izin pada sy ank perempuan diorang utk keluar dgn lelaki bukan mahram tanpa adik atau abang sy sebagai peneman pastu buat benda-benda xsenonoh! Pegang sana pegang sini..awk tau x panggung wayang tu mungkin sejuk bagi awk sampai terpegang tangan sy dgn sengaja, tp neraka tu teramat panas & tangan awk y memegang tangan sy tu akan dibakar dalam api neraka berulang kali..awk sedar x semua tu?? Tangkap gambar nak kepit-kepit, padahal boleh je tangkap gambar sorang-sorang kan..then, nak heboh kat 1 dunia. Pastu nanti org ‘like’ awk pun suka sebab orang tau siapa awek awk & hubungan awk dan sy kononnya bahagia tapi awk sedar x yang malaikat sentiasa mencatat segala apa yg kita buat..awk ada ilmu agama..klu xde ilmu agama pun, awk tau benda tu salah..tp kenapa masih buat? Awk sedar x semua tu??? Ingat Allah tak waktu awk buat semua tu?? Awk tu belum tentu jodoh sy, nak sentuh-sentuh sy. Kalau da awk nak sentuh-sentuh sy, apa je y suami sy boleh dapat special dari sy sbg isterinya y sah? Awk nak ke isteri awk dah macam sisa orang? Awk mesti akan cakap awk akan pastikan y awk akan nikah dgn sy sebab tu awk boleh sentuh-sentuh sy..tp awk sedar x y awk tu siapa?? hanya hamba Allah...awk bukan tuhan utk tahu siapa jodoh sy & jodoh awk..awk sedar x semua tu??? Klu betul awk syg sy, awk jaga lah sy baik-baik, beri sokongan sy jd muslimah solehah…dekatkan diri pada Allah, mohon pada Allah supaya izinkan kita dijodohkan bersama kerana sy ni milik Allah..ibu bapa hanya penjaga sy, mereka menjaga sy dgn penuh kasih sayang & didikan y baik sehingga sanggup memberi kepercayaan pada awk utk menjaga sy, tp awk jaga sy x??awk jaga sy x?? x kan..awk bawa sy kea rah keburukan..awk sedar x semua tu??? Banyak lagi y awk buat kat sy, sy pun terlalu kurang pandai ikutkan je kemahuan awk..nanti kat neraka bila Allah soal sy dgn dosa-dosa maksiat y kita buat, bukannya awk dapat backup sy dpn Allah..kn?? Tolonglah tahan diri tu sehingga kita dah sah dinikahkan..huuu~

Suasana bertukar menjadi suram...sehinggalah nobita mula meluah perasaan...

Nobita : Kenapa x dari dulu awk cakap semua benda ni?? Kenapa bila kita dah lalui macam-macam baru awk nak luahkan semua ni???
Sizuka : Sebab sebelum awk nak couple sgn sy, awk janji yang awk akan jaga sy baik-baik. Awk suka dengan saya pun sebab bagi awk sy baik tapi semakin lama awak makin berubah. Perubahan awk turut merubah diri sy. Baru sekarang sy luah semua benda ni sebab selama ni sy sentiasa menanti agar Nobita y dulu kembali. Nobita y menjaga sy dgn baik. Sy tunggu Nobita tu..tunggu & terus menunggu kerana sy sayangkan dia. Tapi semakin lama sy tunggu, semakin menjadi-jadi...awk fikirlah baik-baik apa y sy sampaikan...kalau awk masih xberubah, lepaskan sy kerana Allah..

Nobita : ......

[Pesanan : kepada pasangan yg hangat menyulam cinta & kasih sayang, jagalah batas anda! Ingat larangan Allah…cinta itu indah krn Allah yg menciptakannya tapi jangan sampai cinta utk Allah itu dinodai oleh cinta manusia..menjadi kebiasaan, dalam berkasih ada kesalahan y akan dilakukan..seringlah muhasabah diri & beranikan diri untuk mula buat perubahan..beranikan diri menegur pasangan sebelum Allah menegur dengan pembalasan & azab..wallahu’alam~]


Thursday, January 20, 2011

~~



hari ni..rase sedih sangat..knape bnde mcm ni berulang...knape msti ak yang xreti nk pk..kawan..kawan..kawan..ya Allah,tabahkn hatiku..ak sedih coz ak rase mcm dye cntct ak coz terpaksa..ye..terpaksa..ak da cuba nk anggap dye jdi bezfren ak..ak xtau nk cite kt cpe..coz ak da xde bezfren..ak pna pk bnde ni..ak xnk ade bzfren sbb nnti ak akn skitkn hati dye..mcm skang ni..ble ak da pk yg ak nk anggap dye cm bezfren ak,bnde mcm ni terjadi..bukn ak xnk terus terang ngan dye..tapi,ak xnk dye pk yg coz dye,persahabatan kitorang jdi kekok..ak xnk sejarah berulang!!!!~~..please ar...knape msti mcm ni...ak xkuat nk hadapi sorang2..so,ak cte r bnde ni kt cni..rse mcm xmmpu nk taip....kpde spe2 yg bce ni,,jgn r korg lyn kwn korg ngan terpksa..lau ade mslh antre korg,ckp je trus trang..ak xnk korg wat bnde mcm ak..wlupon coz mslh kck..jgn putus asa..korang mesti truskn relationship korg..kite msti r sling phm memahami an lau nk jdi kwn yg da bez!...len kli r smbung..














Monday, January 17, 2011

luah ckit je~

hidup ini penuh dengan cabaran dan dugaan..kadang-kadang ak rasa macam nk nangis..rasanya,ak sorang je yg penah rase bnde ni..kehilangan kawan yang ak sayang walaupon sementara..memang sukar untuk meluahkn rasa sayang kita kepada seorang kawan baik yang pernah bersama kita dahulu..dialah yang terbaik,dan ak rasa terkilan sangat coz pernah buat dia sakit hati,then skang ak da xrapat ngan dye..menyesal wat dye macam 2..dye ar yang simpan segala cite ak dlu..tpi,sejk dye da ade kwn baik lain,ak rse nyesal sgt,tapi,ape bleh wat an..tkdir telh menentukn segalanya..ak mesti terima hakikat..walaupon bnde 2 da lepas,ak still pk..xtau nape..hua~~..

lepas ni,ak xkn wat kwn ak mcm 2 agi..ak akn try jge hati sume yg jdi kawan ak coz ak da pon ilang sorang kawan lepas spm tdi..xsangke akhirnya relationship kitorang akn berakhir mcm 2 aje..mungkin salah ak sebab layan seorang kawan itu dengan terlalu teruk,tapi,ak da cuba sedaya upaya untuk jage hati dye,,kenapa dye xpena bgtw pon ape sala ak,then,tbe2 dye musnhkan ak mcm ni je..siape yang xsedih..sume org msti sedih..mesti!..walaupon dye xpena bgtw,,ak tetap mengetahuinye..dye buang ak mcm 2je..ak tau,kehilangan seseorang itu mesti ade hikmahnye..ak telah mendapat seorang yang ak anggap dye sebagai bezfren ak..walaupon org anggap dye nakal,tapi dye baek bagi ak..kalau nakal ckit 2 besela an..manusia xde yg perfect..skang dye nga bz kot,xdpatla nk cntct dye ari2..





dlu2,lau ak bosan,ak msti cntct dye..skang ni,lau ak bosan je..mesti ak denga lagu..ak xnk kcu dye..tkot nnt terganggu plak..ak xnk kawan ak ilang ag!!!!...ak sayang kawan2 ak..sekurang2nye..ak berani luahkn kt blog ni..





Thursday, January 6, 2011

manusia..


Apa nak jadi dengan manusia,semua benda nak kongsi bersama,
air segelas minum berdua,
konon setia katanya.
berjalan kemana-mana pun nak berdua,
Yang lagi dahsyat,
dah macam tak ada orang lain kat dalam ini dunia,
macam belangkas sentiasa berdua.

Inilah bahana orang bercinta,bercinta tapi tak tau apa itu CINTA.
Inilah sekarang punya remaja,
maaf andai terkasar bahasa,

bukan mengutuk bukan mengata,
semuanya realiti benar belaka.
Ada yang kata cinta itu buta...betul ke?
Kalau buta dimana matanya?
Ada yang kata cinta itu gila...
macam-macam pengertian remaja,
pening kepala dibuatnya.
Lagi teruk yang kata cinta itu untuk sementara,

untuk buat suka-suka,
untuk seronok-seronok saja.
Ada yang kata cinta itu,
C  - cinta
I  - itu
N - nikmati
T - tubuh
A - anda
tak ke melampau namanya?!Manusia manusia...
Muda-muda dah gatal nak bercinta,

konon dah cukup remaja,
tapi makan pakai pun mak bapak yang jaga,
dah tak tau nak cakap apa,
kalau ditegur bukannya nak dengar kata,
bila nasihat ada-ada saja jawapannya..
darah muda... macam tu la gayanya...
Mula-mula kenal sms dan chat saja,
bila dah lama kenal mulalah ajak berjumpa
dari berkawan jadi bercinta.
Bila dah bercinta...
Bila dah bercinta macam2 ragamnya,
sesaat tak berjumpa macam setahun lamanya,
itulah kata-kata manis si dia.
Bila berjumpa nak berdua aja,,
konon nak privasi katanya,
dia tak tau ada orang ketiga,

yelah benda tak nampak di mata.
Mula-mula bercinta semua cantik di mata,
yang panas pun sejuk katanya.
Manusia manusia...
Inilah permainan dunia...

benar kata orang cinta itu buta,
tapi kalau buta dimana matanya...
Inilah yang buat aku tertanya-tanya.
Cinta tidak akan datang kalau tak dicari,
cinta takkan dapat kalau tak diberi...
Betul ke?
Sukar untuk aku percaya...
Tapi inilah hakikatnya.



Mind is the greatest gift,
gunakan lah sebaiknya.
Cintailah Yang Maha Mencintai...
semoga kita berjumpa dengan orang yang kita cinta,mencintai kita,dan cinta kepada Yang Maha Mencintai..amin..~

Wednesday, January 5, 2011

hmm..~

hari2 yang dilalui berlau begitu sahaja..budak2 plkn da pergi 3 n 4 aribulan tdi..hm..rse bosan,jelez pon ade..coznye..dok uma bukn wat ape pon..sekadar tido,mkn,tgok tv,on9,update blog,tgok cte korea..ala..apela sangat..benda2 yang xfaedah..ak rase ar..huhu..tapi,mang xfaedah pon..nk bce novel,,macam xde minat je..tapi,kalau da bosan 2..hm..g je r cari buku2 kt dalam bilik uh..kadang-kadang bila da bosan giler2 tahap cipan,,ak dok ar berangan kt dalam bilik uh..tgok sekeliling..pk mse depan..pk pe yg dak plkn nga wat..pk kwn lama,,kawan baru,,kawan yg da berpisah,,kawan yg pernah ak gaduh satu masa dulu..n yg de lettest,,kawan yg pernah ak rapat n sekarang da langsung xcontact..kadang-kadang,terfikir kat kepala otak ni.."bukn ke x elok kita putuskan tali persahabatan uh??"..tapi,,ape leh wat..benda da jadi..ak pon..xnak la wat kawan2 ak sakit ati agi..so,,stop je ar..segala yang jadi..mesti ada hikmahnya..so,ak percaya..lau ak wat mcm 2..msti ade bnde yang lagi baik yang akan ak dapat pada masa akan datang..huhu~..

ingat agi..teacher ogy kata.."bendera ni janganla masa nak sambut merdeka je ade..nanti,lepas bulan 8 da abes,bendera ni pon da tanggalkan.."..jadi..kitorang pon,,pasang jela bendera ni sampai akhir tahun..sekurang-kurangnye..nampakla ceria ckit n bersemangat walaupun pintu kelas ni satu,,n keadaan kelas yang sentiasa kekurangan cahaya sampaikan terpaksa pasang lampu sampai pukul 10 lbeh kadang2..membazir2..haha..
tyme ni da ilang da benderanya..coz lpas ni kitorang da xmsuk kelas..so,xkan nk biarkan je..kitorang pon caburla then hias dgn something yang baru..esoknye ade jamuan kelas..2yang masing2 lepas kelas ba mlm 2,,kena relakan hati,datang kelas,hias kelas..walaupun mse 2 da pukul 10.40 mlm..
hm..ingat agi..tyme ni nga belajar sivik rasanya..dengan teacher jami ag..ni group 2..group ak kne gabung dengan dak laki..susa plak nk discuss dgn dorang uh..tapi,papehal pon..sume dak2 nye..bez!

amek pic tyme nk g uma ustazah buniamin n ustaz khairuzzaman..ni pic tyme form 3 lu..so,ade r dak2 yang da pinda uh..mcm isma,aisyah ahmadi..rindu tyme ni!
rasa macam tenang je bila tengok gambar ni..ak suka berangan sambil tengok matahari terenam..cantik sangat!!..tapi,rase xpuas hati coz xdapt naik tangki air sblh asrama baru 2..~