Wednesday, December 7, 2011

Bilakah Kali Terakhir Anda Menangis?

Tidak semua tangisan itu negatif dan tidak semua insan yang menangis itu lemahtapi,ketahuilah,,setiap tangisan membawa makna yang berbeza..ada yang menangis kerana gembira,menangis kerana kecewa,menangis kerana putus asa dan macam-macam lagila an..


ha,,ni konpius..dak ni nanges ke,,tido?musykil2..=)
Bilakah tangisan ini membawa erti kekuatan dan kehebatan?

1.Menangis kerana rasa cinta dan takut kepada Allah
2.Menangis kerana menginsafi kelemahan diri dan ahli keluarga dan berusaha untuk memperbaikinya.
3.Menangis apabila melihat saudara seaqidah dizalimi dan berusaha untuk membantu.
4.Menangis apabila melihat tatasusila umat Islam yang telah melampau.
5.Menangis kerana berasa syukur dengan rahmat Allah yang terlalu banyak walaupun dirinya ditimpa bencana
6.Menangis kerana menyesali dosa dan menyedari kesilapannya
7.Menangis apabila dia menemui kebenaran setelah sekian lama hanyut di dalam kesesatan.

Tangisan-tangisan ini adalah kehebatan kerana orang yang menitiskan air matanya kerana Allah, adalah orang
 yang cukup tinggi rasa keimanan dan taqwanya seperti yang ditunjukkan melalui sabda Rasulullah yang telah diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a

"Tidak akan masuk neraka seorang laki-laki yang menangis kerana takut pada Allah Swt. sehingga air susu kembali masuk ke dalam puting..." (H.R Tirmidzi)
Pada satu ketika Rasulullah saw. berkhutbah di hadapan para sahabat, beliau bersabda," Seandainya kalian mengetahui apa yang aku ketahui sungguh kalian akan sedikit tertawa dan banyak menangis." Kemudian para sahabat menutup wajah mereka dan mereka menangis. (Muttafaq 'Alaihi)

Pada suatu hari Rasulullah saw telah mendengar seorang sahabat Baginda yang sedang membaca al Quran. Apabila sampai ke ayat yang bermaksud:

"Maka apabila langit terbelah dan menjadi merah seperti kulit yang merah" 
Surah Ar Rahman – 37

Bulu roma si pembaca itu berdiri tegak dan dia menangis tersedu-sedu sambil bertanya:"Aduh, apakah yang akan berlaku pada diriku apabila langit terbelah? Malang sungguh nasibku ini." Rasulullah saw berkata kepadanya:" Tangisanmu telah menyebabkan para malaikat menangis bersama-sama."

Jawapan yang sama telah diberikan oleh Rasulullah saw kepada seorang Ansar yang duduk menangis selepas menunaikan sembahyang Tahajjud.

Abdullah bin Rawahah telah menangis pada suatu hari. Isterinya melihat keadaannya turut menangis bersama-sama, dia bertanya kepada isterinya itu:"Mengapa kamu menangis?" Kata Abdullah:"Apabila aku teringat yang aku terpaksa menyeberangi neraka melalui titian sirat, aku menangis."Aku tidak tahu sama ada aku akan berjaya menyeberanginya atau tidak."

Subhanallah, kehebatan yang terserlah dengan linangan air mata yang membuktikan kekuatan seseorang insan.

Malah di antara tanda-tanda yang menunjukkan seseorang ini keras hatinya ialah apabila dia sukar untuk menangis di hadapan Ilahi.




Ibnu Masud r.a.berkata :
“Seorang yang mengerti al Quran dikenali waktu malam ketika orang lain tidur, dan waktu siangnya ketika orang lain tidak berpuasa, sedihnya ketika orang lain sedang gembira dan tangisnya di waktu orang lain tertawa. Diamnya di waktu orang lain berbicara, khusuknya di waktu orang lain berbangga, seharusnya orang yang mengerti al Quran itu tenang, lunak dan tidak boleh menjadi seorang yang keras, kejam, lalai, bersuara keras dan marah.
Tanyailah orang-orang soleh mengapa dia tidak berhibur :
“Bagaimana hendak bergembira sedangkan mati itu di belakang kami, kubur di hadapan kami, kiamat itu janjian kami, neraka itu memburu kami dan perhentian kami ialah ALLAH.”
Sabda Rasulullah SAW:
“Ada dua titisan yang ALLAH cintai, pertama titisan darah para Syuhada dan titisan air mata yang jatuh kerana takutkan ALLAH.”
Bilakah kali terakhir daku menitiskan air mata keranaMu ya Ilahi?

Tuesday, November 8, 2011

pengalaman raya

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. 

Bila tibanya 10 Zulhijjah,itu bermakna hari eiduladha pun menjelma..hari yang penuh bermakna..bukan eidulfitri aje yg bermakne ye..kite kne ingat 2..
hari ahad,tepat jam 6.30pagi(waktu jordan),coaster(ala2 bas gakla.tpi kcik je) kitorang berangkat ke masjid..takbir raya bergema dengan syahdunya..xsangke plak ade gak orang arab yang join skli..dlm jam 8.30 da abes raye rasenye..*lpe plak nk tgok jam..sebokla katekan..hehe..lpas je raye,,kitorang dijemput ke mat'am baghdad(nme tmptnye je,bukn kt baghdad pon) tok mkan sarapan..then,,lpas mkn..akk roomate ajak g uma akak2 senior yang lain..hmm..macam ni la klu beraye kat perantauan rupenye..kalau kat malaysia dlu,ble raye je,,g uma sedara mara,g uma kengkawan..waa,,rindunye tyme 2..naik moto,,naik kereta..kat cni,jalan kaki je..kalau xnk jalan kaki,,naikla teksi yang mahal 2..walaupon kt cni JD2 je,,tpi,,klu ditukarkan kepada matawang mlaysia,,dalam =RM10 gakla..coznye,JD1=RM4.50 xsilap..huhu..mahal2..da beribu2 duit gune kt cni..kadang2 risau gak,,tpi,nk wat cmne..xgne duit,,susala idup..ye x?..
tyme2 jalan 2,,ternampkla kmbing biri2 yg bru je kne sembelih rasenye..ha,,ape lagi,,amek pic la jap..hehe..
tyme nk g uma akk lain pon,,ternmpk kuda 2 ekor..ade budak ni da naik da..pas2,,dye nangis2..haha..cian..2la,,xberani,nk naik gak..umi kate jangan..
yang xbesnye..kt cni,,sampah merata2..xbleh nk kate ape la an..nk kutip pon,,xlarat rasenye..banyak kot..kt pic atas ni pon da bleh tgok ade sampah merata-rata kan..?


mase berjalan-jalan ni pon,xnampak ramai orang2 arab..macam kosong je balad 2..jalan raya xsesak..xbising dengan hon kat sana sini..kalau x,,pon sane,pin sini la jawabnya..mybe,,mang camnila suasana raya orang arab ni..sehari je..tyme bli2 barang aritu pon,banyak orang jual coklat..ngatkan dorang raya ngan coklat2 la an..rupenye,katenye musim sejuk,,mang bese coklat2 ni keluar dari ladang gandumnya..wa..macam iklan kokocrunch plak..hehe..kalau musim sejuk da syek mkn coklat je,mang x la an..boleh gemuk!oh no3!!itu yang kite kene elakkn..
hmm..papehal pon,beraya kat cni,,mang berbeza la an..tpi,xde rse sedih pon lgi..haha,,xtau nape..nk kate hati ni keras..xdela pon..xde perasaan?xmungkinla an..manusia mane yang xde perasaan..setakat ni jela post kali ni..tangan pon da cam xselese nk menaip2..sejuk..rase mcm baru pegang ais..huhu..end~

Friday, October 28, 2011

find yourself 1st

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

find yourself 1st.yez.cari!
pe maknenye 2?
maknanya kat cni,,kita kena mencari dan memahami diri kita dahulu..

*apakah tujuan hidup kita didunia ini?

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
Aku tidak menjadikan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku.
(Az-Zariyat:56) 

*mengapakah kita dicipta sebagai manusia didunia ini?

Dan Dialah yang menjadikan kamu sebagai khalifah-khalifah dibumi dan dia mengangkat(darjat) sebahagian kamu di atas yang lain,untuk mengujimu atas(kurnia) yang diberikan kepadamu. (Al-An'am:165)
 
Kemudian Kami jadikan kamu sebagai pengganti-pengganti(mereka) dibumi setelah mereka,untuk Kami lihat bagaimana kamu berbuat.
(Yunus:14)

*bagaimanakah kita nak mencapai tujuan hidup kita yang sebenar?

وَابْتَغِ فِيْمَا ءَاتىك اللهُ الدَّارَ الأخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِيْبَكَ مِنَ الدُّنْيَا، وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الفَسَادَ فِى الأرْضِ، إِنَّ اللهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِيْنَ (القصص: 77)
Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik, kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerusakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerusakan. 
(Al-Qoshos:77)

...kadang-kadang,bila kita bersendirian,
pernahkah kita fikirkan semua soalan itu?
marilah kita kembali kepada tujuan asal kita,
marilah kita sama-sama menilai dan mencari diri kita sebelum kita merehatkan diri (tidur)
adakah kita sedar bahawa kita telah banyak melakukan kesalahan?
adakah kita betul2 hidup dengan tujuan sebenar itu?
sedarkah kita,bahawa Allah menciptakan kita didunia ini untuk beribadah?
bersyukurlah!Allah telah menghidupkan kita didunia ini dengan pelbagai nikmat yang diberikan..
jadi,kita kenalah bijak menggunakan nikmat Allah yang hanya dipinjam oleh kita itu.
segala apa yang kita lakukan didunia ini,akan dihitung!
walaupun kejahatan yang kecil..
Allah itu Maha Adil..
kalau kejahatan yang kecil pon dihitung,apatah lagi kebaikan..
Allah itu Maha Penyayang..
kerana apa?kerana..
kalau kita berniat baik pun,Allah akan memberikan ganjaran..tetapi,kalau kita berniat jahat,Allah tidak akan menghitungnya selagi kita tidak melakukannya..
sedarkah kita?bahawa kita ini amatlah beruntung jika kita hidup dengan melakukan perkara-perkara yang disuruhNya,dan meninggalkan laranganNya?
sama-samalah kita renungkan kembali..

Tuesday, October 25, 2011

xyala letak tjok~..

da nk genap 2bulan duduk di bumi jordan ni,,membuatkan diriku amat merindui malaysia..lagi2,,family..huhu..2la,mase dlu xnk rindu2 pon..haha..lgpon,nk watpe rindu2 ye x..dekat..lau da jaoh ni,,munasabahla gak..esok,parent akn berangkat ke mekah..huhu..nak ikot..da r dekat je lau dari jordan ni..dlm 2 jam je perjalanan ke cne..(klu naik basla,katenye..)..hmm..nisah,ni sume dugaan..berjuang kerana Allah!!..

Friday, October 21, 2011

pengalaman..

dengan lafaz bismillah,,kehidupan ini diteruskan..Ya Allah..indahnya nikmat yang Engkau berikan..
pengalaman tyme jalan2..

hari ni da terasa masuk musim sejuk..pergh..anginnye..xmenahan..sjuk...mlm tdi ade yg check..suhu kt cni da mencecah 18 degree..uiyyo..mang ptot pon sjuk nye menusuk kalbu..bercakap pon kua wap..ahaha..xdela wap mne pon..just bsela..lau da sjuk 2,,udara yg kite hembuskan kompem nmpk..kehidupan kat cni..xsame ngan kehidupan masa kat msia dlu..(eceh..bajet cam da lme je duduk kt jordan ni,padahal bru 2 bulan..haha)..
ha,sambung2..kat cni,,orang yang jual rokok,bersepah2..jual kat tepi jalan aje~..klu c penjual pon da bersepah,,yang penghisap lagi r merata-rata..xboleh nak kate apela..kitorang yang kat cni pon da xtahan ngan bau asap2 yang berbagai 2,,bole cepat kne penyakit kot..tpi,,klu kitorang nak kutuk dorang depan2 pon bole,,bukn dorang paham pon..ahaha..dengan selambe..klu dorang kutuk kitorang,kitorang adela pham gak an..2 yg sonok 2..pergh....nakal~..haha..
pengalaman tyme bli barang..
*tyme beli barang tadi,xsangka plak jumpe dgn orang arab yang insyaAllah baik..dye mcm ok la gak,kot..coznye care dye cakap,mang nmpk dye memahami kami ni warga malizi..kitorang ade la sembang2..ckap,kat cni banyak pencemaran(talawwuth),,pencemaran asap..pastu,,dye pon kate,,kat cni banyak pencemaran,,iaitu,talawwuth banat..haha..dye katela,yang diorang pki sluar ketat..haha..tbe2 terdetik kat hati,,"xsangke ade gak arab yang cm dye ni",,gud2..
pengalaman tyme kelas..
ha..tyme kelas ni..ade 3 kelas yang ana nk bandingkan..ana ade klas tok markaz lughah,kelas tok madah nuzum islamiah n kelas tok madah kitabah wa ta'bir..

*tyme markaz lughah,,ok r..biasela,,kelas bahasa..kompem2la percakapan dr 2 pon kite insyaAllah phm banyak..ade pena 1 ari 2,dr nk pinjm spek dak kelas(syabab dri malizi) coz dye xnmpk nk bce ayt quran yg ade dlm quran yg kecik 2..pastu,,xleh nk pki,,coznye power dak syabab 2 banyak rsenye..pastu,,ade ke ptot,,sorang syabab thailand ni g bgi spek itam..g dr 2 pon,pki la..mang 1 kelas gelak galak gle..seng btol la dak ni..

*tyme kelas nuzum islamiah..1st tyme msok..mang ternganga la an..dr banyak ckp bhse ammi plak..so,,mang susa gle nk ilangkan tumpuan walaupon kjap tyme muhadarah 2..tapi,alhamdulillah,,skang ni insyaAllah kitorang da leh adapt ngan persekitaran tyme muhadarah..dak2 arab ni pon,mang lau tyme kelas,,aktif..syek nk bertanya je..yang kitorang ni,,just jdi pendenga yg xtau ape yg diorang tye..haha..tapi,insyaAllah madah ni snang nk difahami,,so,kitorang blaja sndri ngan akk2 senior je..yela,,diorang an da blaja bnde ni..insyaAllah senang..kelas ni ok gakla..kedudukan dalam kelas pon terjaga..tyme 1st tyme kitorang msok,,kitorang xtau nk dok ktne..so,,kitorang amek tempat yg tengah..pas2,,ade yg tgo..dye kate,,banat dok kat sebelah 2..so,kitorang pon berpindah ke sebelahnya..bagus2..mang agak ramaila syabab kelas ni..tapi,klau dicampor sume,,adela dalam >100..banyak gak 2..

*tyme kelas kitabah wa ta'bir..berbanding dengan kelas nuzum islamiah..kelas ni kedudukannye sesukesuki..ade syabab yg dok dkat tmpat banat..ah,lantak diorangla..asalkan jangan duduk sebelah kami2..bahaye kot~..hmm..klas ni,,,agak mencabar..tgok buku pon,,agak rsau nk baca..xtau nk bace ape..pasal penulisan sastera la katekan..so,,kne pndai2 cari mood yang best tok bace bnde ni..hehe..
...tapi,,papehal pon,.sume ni adlh pengalaman kita..yang xakan kita dapati ditempat lain..
pengalaman tentang makanan..
tyme kat cni..rotila yang paling banyak ditatap..mbe,,makanan asasi orang arab ni,,roti kot..xpon,,spageti/makaroni..kat cni,bnde2 2 yang agak banyak..so,,klu nk mkan,,kne masak..xpon,yang pling simple,,roti,then mkan ngan coklat or cheese..1st-1st,,cam agak plek,,yela,,roti arab 2,kite mkan ngan coklat..cam len mcam je tgok..tpi,ble da mkan 2..ok je..rezeki Tuhan..ha,manisan ang best kat cni,,kinafah..sedap2..huhu..
(eh,da terpanjang,len kali la plak timba pengalaman lagi..)
....ilalliqa'...

Tuesday, October 11, 2011

hati~

Sabda Rasulullah yg bermaksud,,"ketahuilah bahawa didalam diri anak Adam itu ada seketul daging yang 
apabila ia baik,maka baiklah seseorang itu dan apabila buruk,maka buruklah amalan seseorang itu,ketahuilah
ia adalah hati"

**Carilah hatimu di 3 tempat
temui hatimu sewaktu bangun membaca al-Quran,
tetapi jika tidak kau temui,
carilah hatimu ketika mengerjakan solat,
jika tidak kau temui,
carilah hatimu ketika duduk bertafakkur mengingati mati,,
jika tidak kau temui juga,,
maka berdoalah kepada Allah,
pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati...


**sekiranya kita mengingati atau merindui seseorang yang kita minati,
berdoalah,,
"Ya Allah,sekiranya dia adalah jodohku,,peliharalah dia untukku,,
tetapi,jika dia bukanlah yg terbaik utkku...
jauhkan dia dari pandanganku..
kuatkan diriku menerima qada dan qadarmu..
dan pertemukanlah aku dengan insan yg lebih baik darinya..."

**sekiranya kita mengingati seseorang dan ingin melupakannya,
letaklah tangan di ubun-ubun kepala,bacalah... 
"يمح الله ما يشاء" (yamhullahu ma yasha') sebanyak 3x,
sambil meniatkan didalam hati supaya Allah menjauhkan dia dari ingatan kita..
*dan sekiranya kita merindui seseorang dan ingin melupakannya,
letaklah tangan di hati,bacalah...
"يمح الله ما يشاء" (yamhullahu ma yasha') sebanyak 3x,
sambil meniatkan didalam hati supaya Allah menjauhkan kerinduan kita kepada dia..

insyaAllah,akan berkurangan perasaan kita itu..
selamat beramal~..

Monday, September 26, 2011

perubahan memerlukan 1 perjuangan..


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

ana sangat bersyukur...
ana dpt lahir sebagai wanita Islam..
mempunyai keluarga yang amat disayangi..
dididik dengan didikan yang baik..
bersahabat dengan sahabat2 yang memahami.. 
tinggal dalam kalangan bi'ah islam yang kuat..
dan yang paling penting..
Allah telah memberikanku peluang untuk menjadi insan sebegini..
terima kasih Ya Allah..
kerana mengurniakan kami hidayah dan petunjukMu..
tanpa nikmat dariMu,,kami tidak akan merasai semua ini..
tanpa kasih dariMu,,kami tidak akan menjadi insan seperti ini..
alhamdulillah..


tetapi,,Ya Allah..
..jauhilah kami dari sikap takabur dan sombong setelah kami mendapat nikmatMu itu..
..tetapkanlah hati kami untuk menjadi insan yang sentiasa bersyukur kepadaMu..
..kuatkanlah hati kami dalam menempuhi dugaanMu,
..tenangkanlah hati kami dalam menghadapi mehnah dariMu,
..redakanlah hati kami dengan segala yang telah Engkau takdirkan..




Tuesday, September 13, 2011

Kekasihku~..

Kekasihku,
hati ini amat memerlukanMu..
hati ini amat merindukanMu..
hati ini berharap agar dapat mencintaiMu dengan lebih mendalam..

Kekasihku,
mengapa harus aku yang menghadapinya?
mengapa harus aku yang melaluinya?
mungkin aku alpa dan lalai dengan segala yang ada disekelilingku..

Kekasihku,
maafkanlah aku,
andai banyak kesilapan yang telah dilakukan..
andai banyak kata-kata kasar yang telah dikeluarkan..
sesungguhnya aku hanyalah insan yang lemah,dan tidak sempurna..

Kekasihku,
sesungguhnya aku amat merinduinya juga,
peliharalah dirinya untukku,
jadikanlah dia yang terbaik untukku..
tetapi,sekiranya dia bukanlah jodohku,
pertemukanlah dirinya dengan yang lebih baik dariku,
dan pertemukanlah diriku juga dengan yang baik sepertinya..

*tetapkanlah dihatiku ini untuk benar-benar menjadikan Kau kekasih hatiku..dan tetapkanlah dihatinya juga untuk menjadikan Kau kekasih hatinya..

Thursday, September 8, 2011

penghijrahan bermula..

alhamdulillah..akhirnya,ana telah selamat smpi dibumi anbiya',jordan..syukur sangat..n masih xpercaya ngan ape yg jdi skang ni..b4 smpi cni,,kmi di transitkan kt Baharain..tmpatnye mang agak cntikla..adela gak nmpk pokok2 menghijau..bangunan berbagai bentuk..tapi,ble smpi kt Jordan tepat jam 4.30 (jam msia),perghh..memang oren~..

ni kat baharain..

ni r flight yg kitorang nek..

dalam perjalanan ke balad mafraq


 ni mase jaulah jami'ah
masa awal2 ni..sume nmpk mcm ok je..hepi2..coz kitorang pon lom stat blaja lgi..mybe,,stat dlm 18 aribuln..2pon,,ade test dlu..semoge kawan2 yg bakal menempuhi cabaran,,akan tabah n cekal selamanya..amin..

Tuesday, August 23, 2011

terfikirkah kita??

bulan syawal hampir menjelma,
bulan ramadan hampir tamat akhirnya,
maka,
terfikirkah kita?
berapa banyak amalan baik yang dilakukan?
berapa banyak amalan buruk yang dilakukan?
berapa dan berapa wahai saudara/saudariku?
marilah kita fikirkannya bersama..


marilah kita kembali kpada tujuan asal kita dijadikan sebagai manusia di dunia ini..beramallah disetiap masa untuk mendapat keredaanNya..

Wednesday, July 6, 2011

tintong2!!

huh,da lme gle xtekan keyboard tok wat post kat blog ni..xde idea...lgi2 lau dok uma selama berbulan2..waa..lme gak ak cuti..sejak abes spm..dlm buln bpe ye..11 kot (ak pon da lpe coz da xpe nk pk..) sampaila skang buln 7..klu dikire2..adela dlm 8 buln..hoho..lme 2..seb bek berat ak maintain sje..lgpon,ak ni jnis yg mls nk mkn..ha,semalam surat cinte ak da smpai..akhirnye..punye lme tgu,,brula smpi..wah2..mentang2 dok uma..men cinte2 lak ye nisa..eceh..2 normal bg org yg xde kje..ops!..sori ye~ak xbercinte,,bersahabat je..haha..hmm..surat 2 dari pihak jais..dye kate sal tarikh tok kursus bahasa n kursus tatanegara..statnye isnin ni 11/7-7/8 (kat klang je),,pas2 7/8-13/8 (kt ildas)..

so,,bermkne,,ak pose kt uma dlm mse lebih kurang 2 minggu je..then rye..cepat ye mse berlalu..eceh,,lom pegi pon lgi..hmm..act,ak xsurela pe kepentingan kursus tatanegara 2..coz my sis kate,,dye ckp sal politik je..ala,,lek lu lau nk ckp sal politik2 ni..ak bawah umo lgi..xperlu g mengundi pon..hehe..tpi,ble da blek msia t,,kne kot..coz umo t da 22 taon..yg pasti,,hopefully dapat wat yg terbaik n dapat ilmu yg bez tyme kat kursus bahasa t..walaupon tmpt xbez..tpi dapat jpe ila n cici agi coz dorang sme tmpt..alat tulis still porak perande..kne bli la gamaknye..arini da rabu,sok kmes,pas2 jumaat,pas2 sabtu,then ahad..waa..kne packing2 lgi..rse mcm nk g blek asrama kot coznye tmpt tinggal nye mang kat asrama..then,my sis kate,dekat ngan kubur..huhu..adela cuak ckit2..hehe..

ble nk msok kursus ni,,rse seronok sangat..coz ak jelez gle tgok dak2 lain da start stdy..yg ak ni still dok uma lgi..tpi,pk2 blek..ble da start kursus,bermkne ak pon da nk start g stdy..ble da abes kursus,,ak pon da nk start redi tok g jordan..seronok 2 mang seronok,coz dapat capai impian ak nk stdy abroad kt jordan for arabic..Rasulullah S.A.W bersabda:
"Menuntut ilmu itu diwajibkan bagi setiap orang Islam"
(Riwayat Ibnu Majah, Al-Baihaqi, Ibnu Abdil Barr, dan Ibnu Adi, dari Anas bin Malik)..
tpi,sedih gak..coz kne tinggalkan msia..family 4 sure..kawan2..4 taon 2..tpi,insyaAllah lau xde masalah,dlm 2 taon pas2,,ak nk blek..tpi,besenye,ak ni lau da selese ngan pembelajaran kat 1tmpt,,ak xblek..ni pe yg ak rse tyme kt sliss dlula..tpi,xblek pon,fmly leh datang.hehe..kt jordan t,,xcmni kot..family jaoh..bukn leh datang cne senang2 mcm kt sliss dlu..huhu..tpi,xpe..Allah sentiasa ade untuk kite mengadu segala-galanya..bak kate kawan2 lain,nk tuntut ilmu,kne semangat..jgn malas2 n sedih2..
Allah Ta’ala berfirman:
“Dan janganlah kamu berasa lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang yang beriman” (ali Imran : 139.)

Dan Allah Ta’ala berfirman:
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِينَ
“Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kalian agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar diantara kalian.” (Muhammad:31)
tapi sesungguhnya,
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya” (al-Baqarah : 286.)

so,,ape yang berlaku,,kite kne hadapi ngan sabar..kerana setiap yang berlaku,ade hikmah disebaliknye...hehe..insyaAllah,kejayaan akan menjadi milik kite bersama..n especially kpde kawan2 batch 19th sliss yg lain..!amin..~..(papehal pon,,korang kawan yg terbaek!!)


Monday, June 6, 2011

study time is coming!!

wahaha..tgok tajuk je da wat ak xkeruan..stdy??..rsenye otak ni da lme xdiasah..berkarat2 suda..selama beberapa bulan dok uma,,ak agak jarang nk pegang buku nii..lau buku pelajaran lagi r,,bole dikira bpe kali je ak bace..2pon atas sebab nk g ujian kelayakan ke jordan..haha..tpi,,sume yg ak taip ni,perkara yang d pk tyme buln 5 tdi..ak rse mls nk stat stdy..~
tapi,,,skang ni..
.....
.....
..........
.............
.......................
.................................
........................................
..................................................
...............................................................................
.............................................................................................................
....................................................................................................................................
huuaaa!!ak nk stdy!!..sume kawan2 ak da g stdy,,yg ak plak dok uma menunggu untuk kursus persediaan ke jordan..dye kate dlm buln 6..tpi,,ble c nasirah tepon org jais,,waa..dlm tengah bulan 7 baru start kot,,nk tggu dak mesir exam katenye..uiyoo..bermakne..lagi sebulanla ak dok uma ni..ak da smpi buntu yg sebuntu-buntunye da ni..huhu..yg ak terpk skang ni,,klu persediaan buln 7,,bermakna da nk dekat puasa..xdptla ak nk puasa kat rumah sebulan..bru jela ak nk merasa puasa sepuas2nya kt umah..tpi,,xpe..sume yang berlaku ada hikmahnya..yang penting,,stdy mesti kne gnekan cara yang bijak..prinsip idup ak yang pertama,,*xkire kat mne pon kita stdy..be strong n try to success!..xde bnde yang senang dlm hidup ni kalau xde usaha..sume orang tau 2,,juz dri je kne rajin2kan..jgn mls..ikut prinsip idup ak yang kedue,,*kalau malas,xya..ni bermakna,,klu kita malas,,kita xya wat..(bnde ni mang agak pelik n ke arah -ve)..tpi,,bg ak,,ak xnk ikot prinsip ni..juz sebagai pengajaran..klu syek mlas je,,bek xpaya idupla..so,,jgn wujudkan sikap malas 2 dalam diri,,klu kita rajinkan diri,,kita akan dapat apa yang kita nak kan?so,,rajin2kanlah diri..

Friday, May 20, 2011

scanner

rse geram dihati bila tiba je mase nak search ape2 kat tnet ni,,tbe2 ade muncul bnde yg xptot..tau ape??ala..klu wat scan virus xpela..ni x..bnde2 yg scan2 badan org uh..tiap kali ak nk bukk converter ke,ape2 la kt tnet ni je,,mesti ade kua 1 alat yg bole scan badan pmpn..ni klu gne lptop,lau search gne net,lagi  r..pic pmpn yg xbrpe nk pki bju yg wujud..klu bukn kt ats,mesti kat bawah..ape tujuan wujudnye bnde 2?nak puaskan nafsu laki?dunia..bnde mcm ni pon leh wujud..sedarlah wahai insan,itulah salah satu cara untuk memusnahkan umat islam..diri..jagalah hati dengan sebaiknya..sesungguhnya nafsu itu dapat dikawal dengan adanya iman dihati..kuatkan iman,cekalkan hati,,segalanya akan dapat dijaga sebaiknya..
*segala salah silap harap dimaafi..

Tuesday, April 26, 2011

fakkir bil akli

semakin lama nisa duduk dan tidak berbuat ape2 di rumah ni,semakin banyak bnde yang nisa fikirkan dan sepatutnye dilafazkan perkataan syukur..sumenye berunsurkan kehidupan kita..
  • syukur kerana diri ini dididik dengan Islam sejak kecil lagi..pernahkah anda fikirkan?
  • syukur kerana diri ini diciptakan sebagai muslimah.Kerana wanita itu amat dipelihara daripada setiap perkara(mksd disini,buknla wanita sahaja yang dijaga,tetapi,selalu diperkatakan martabat seorang wanita itu lebih tinggi sekiranya ia dipelihara dengan baik dan sempurna)..pernahkah anda terfikir wahai saudariku?
  • syukur kerana diri ini telah menjumpai sahabat yang amat baik dan memahami antara satu sama lain..pernahkah anda fikirkan?
  • syukur kerana dapat menetap di dunia yang indah dan dapat tinggal di Malaysia yang aman ini(walaupun sekarang ni memang sukar nk kate keadaannye mcmmne)
  • syukur kerana diberikan peluang untuk berubah setelah berbagai2 perkara yang tidak baik telah dilakukan sebelum ini..pernahkah anda fikirkan?
  • syukur kerana masih diberi peluang untuk berfikir tentang ini..adakah anda sudah bersyukur?
sememangnye,banyak perkara yang nisa fikirkan tentang kehidupan ini,tetapi,rsenye xperlula ditaip semuanya..semua kesalahan harap dimaafi..same2lah kite berfikir sejenak wahai sahabat2ku..

SOPAN ITU CANTIK

 WANITA..
 Engkau bangga..
dirimu selalu diperhati..
lenggokmu mampu mencairkan hati..
senyum manismu menggetarkan..
tubuhmu menggiurkan..
engkau bangga tika mampu..
menarik perhatian mereka..
engkau bangga tika..
ramai yang mendektimu..
tergila-gilakanmu..

ENGKAU BANGGA..
 disaat teman sejenismu
cemburukanmu..
kerana mampu menarik
sejumlah insan kepadamu..
wah!! makin ligat kau hadapi semua itu
makin tebal make-up..
makin jarang baju..
makin sendat mempertontonkan tubauh..
ada apa dengan itu semua ???
apa yang nak dibanggakan??
bangga dapat menjadikan diri semakin murah??
bangga dapat menempah neraka??
malangnya siapa yang mendapatmu..
malangnya siapa yang menjadi teman hidupmu kelak..
kerana dirimu sudah tidak berharga..
kerana dirimu terlalu murah..
kerana sesiapa sahaja mampu
memilikimu..
melihatmu..
walau tanpa ikatan suci itu..

SEDARLAH DUHAI WANITA...
 Engkau dulu hina..
engkau hanya di muliakan dengan agama..
islamlah yang mengangkat tarafmu..
tetapi mengapa setelah di angkat..
engkau memilih untuk di hina semula??
sedarlah..
dunia semakin tua..
manusia semakin leka..
hari itu akan tiba..
..SAMA2 KITA MUHASABAH DIRI..

Friday, April 22, 2011

asbab limaza la uhibbu...

tjok je dlm arab..ayat dlm mlayu ar..kang,xpasal2 ade yg kutuk coz plek ayatnye..haha..hah..kli ni,nk cakap sal sebab2 knape x suke..
***ak xske nk tgok tv n bce paper sangat..klu ade pon,ckit2 je..xpon,,bnde2 yg menarik..sebabnye:
  • banyak sal politik
  • sume politik 2 banyak mengarut walaupun ade gak kot kebaikannye(mlsla nk pk)
  • aurat terdedah sane sini..(kebanyakannye pmpn.ape nak jadi ni..ak sebagai muslimah ckup sedih ngan keadaan mereka yang kurang memahami apa itu ISLAM yang sebenar.ni yang ak nak bebel ni!ye la..da tau pmpn,jge r kecantikan 2.itu sume untuk suami kite akan datang.tapi,klu korang da tunjuk kat sume org badan yang korang anggap cantik untuk dipandang oleh yang bukn mahram,ape lagi yang tinggal kat suami korang nanti?tinggal sisa2 je an?cian kat diorang t.kalau bole,xyala ade cite2 nak jadi penyanyi ke,pelakon ke,perempuan tepi jalan ke..sume sia2 belaka.(Usamah bin Zaid menceritakan, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Aku berdiri di atas syurga, kebanyakan yang masuk ke dalamnya adalah golongan miskin dan orang kaya tertahan di luar pintu syurga kerana dihisab. Selain daripada itu ahli neraka diperintahkan masuk ke dalam neraka, dan aku berdiri di atas pintu neraka, ku lihat kebanyakan yang masuk ke dalam neraka adalah perempuan.")..wahai muslimah sekalian..sedarlah 
  • ade gak pasal masalah sosial antare laki ngan pmpn..wat perkare sumbang mahram,d sane sini..tau plak mlu ble da msuk paper n tv uh..ngan Allah x malu ke wahai insan..
  • gosip plak bersepah2 pasal artis ni..(sesungguhnya gosip itu bisikan syaitan..)
*yang pasti,ak ske nak kate,banyak menipu n memalukan aje kt tv n paper 2 sume,tapi kalau x usha paper n  tv ni,,org kate dok bawah tempurung plak da..so,,dengan rase sukerela(kadang2la)tengok je ler~
banyak je agi kot...tapi,mls plak nak taip..haha

Thursday, April 21, 2011

temuduge oh temuduge

hmm..arini ak ade tmdge maktab kt IPG Pengajian Islam,Bangi..haish,lme rsenye mnunggu smpi ari kmes ni..tpi,xpe..sabo2..n,kebetulan arini gak sepatutnye ak ade tmudge untuk diploma dq kt masjid negara..mle2..ak da konfius nak g mne..sampaikan ak menitiskan air mate ble da kne pakse ngan family untuk g due2..Ya Allah..ak da xtau nk watpe tyme 2..mcmmne ak nk wat due2 dalam 1 ari??pas2,cmne ak nk prepare sume 2??..banyak persoalan ak tyme 2..hmm..memang dugaan ak untuk pilih salah satu..so,,laz2 ak prepare untuk g tmdge IPG je..ak dapat program bahasa arab..syukur,dapat sub yg ak minat..tpi,,ni baru tmdge,skang kne tawakal r lepas da wat sume 2..ak da try wat yg terbaek..nk cite dari tyme b4 g dlu r..
bertolak dari uma semalam pkul 7..kat cni ujan lebat..nak pegang air pun aish..sejuk!smpai cne dlm kol 10 coz g mkn dlu..mlm 2,mcm2 r yg d watnye..ak da rse penat gle..ye r..lau naik kete ni,badan pon lain macam..huhu..banyak r bnde2 ngarut yg ak sembang ngan akk ak..syek gelak je..sume gara2 nk interview esok~..mlm 2 tdo awal..rse mcm xnk tdo agi,tpi,,kne gak..esoknye,ak bgun kol 5.30..tapi,punye r liat...kol 6 bru g mndi..haha..bersiap2..kol 7 baru gerak..sampai je kat IPG kol 8.30..haish,awal plak da..ak nye kol 11..lme agi..tpi,ak da xlarat nk g mne2 naik kete..poning kopalo eden..nk muntah je rse..so,dok je r kt cne..tenangkn hati n sedapkan badan..pas2,,tgok2 org kua msuk blik..laz2,jam kat tgn da kol 10.15..ak trun r kt bliknye..kne tnde tgn dlu..pas2,tbe2 je ade org datang,dye trgkn ar soh susun bnde2 yg kne bawak 2 cmne..pas2,dye soh masuk..ujian INSAK dalam 30 minit..ak siap b4 4 minit terakhir..kotla..coz ikot jam dye..sempat nk bajet plak bpe minit sbnanye..lpas da siap INSAK,dye soh dok dalam group 2...sumenye ade 7 org..isu mase 2,sal koko..ak da ade idea nk cakap,tpi,tbe2 idea ak 2 sume org da ckp..yg ak pon,ckp balik idea dorang,then tmbah sikap yg dapat dipertingkatkn..n..ble sorang lagi laki 2 yg kne wat rumusan,ak tmbahla ckit..abes je 2,kitorang di soh tnggu kat lua..mak ai!ak org laz lagi..xpe2,,sabo..ade hikmah disebaliknye..
ble da jadi org laz,soalan dye pon da xbanyak..mle2,kne terangkn latar belakang..cm bese r..ak senyum je..dye kate,ak ske layari internet..hah!btol3!!..pas2,dye kate,ak crik pkwe kt tnet..hampeh aje..mne ade r ustaz..sye gne ikut ape yg sye nk..bukn nk crik pkwe..2lme agi..huhu..pas2,ade ke dye tye sal kad kredit..pas2,pe bze ngan kad debit..haha..ak mne r tau sangat bnde ni..pas2,sal tsunami,,ak ckp je r ape yg patot..laz2,dye soh ak bce al-fatihah ngan taranum.haha!..ak tau tyme nk bce ta'awuz ngan basmalah je..yang lain ak bantai ikut sedap bunyi..hoho..taram aje..ak da sonok gle..coz da abes!!..syukur alhamdulillah..

Friday, April 15, 2011

kucingku putih!

aku ade seekor kucing yang mengade2 bername putih..uhuk!..agak ngade2 r gak..act,bukn kucing aku pon..ank buah ak yang nanges2 nk kucing setelah kucing hitam yang dlu mati..dye siap tanam agi..lpas kne tanam 2,dye sedih je..1 hari,mase ank buah ak g mkan kat kdai mkn d sg nibung bersama mak nye,dye berkenan ngan sekor kucing ni..so,ank buah aku berminat dengan kucing 2..dye tye r kt acik kedai 2,bole x nk bawak balik..so,acik 2 pon dengan rela n senang ati bagi r ank buah ak bawak balik..dye pon layanla..b4 2,,ak mang cm anti ngan kucing..xtau la nape..rse cm nk mara2 je..eeeiii..tpi,ble pk blek,,dye an kucing,bia ar dye nk wat ape pon..bukn dye paham..hoho..1 ari,putih gadoh ngan kucing lia mne nta..cian ak tgok dye..due2 tangan dye sakit..jalan pon da mcm kanggaru..dye hanye akn jalan tyme nk makan..ble da lepas makan,terbaring r dye..sakit la katekan...telinge dye mang sensitif,denga je bunyi pinggan,dye turun dari ats,pas2,datang dekat2..ha!nak mkn la 2~..haha..ble makanan dye da abes,dye minum,then cri port untuk tdo..haha..geram ak..tdo je tau nye..gemok suda..

sedih ak tgok mke dye tyme sakit..haha(ak ske blu dye kt mlut 2,mcm taik lalat,,haha) 
ni da sihat da..ish3..dasyat kucing ak ni tdo..ni yg wat kan ak geram..lena btol..da r terkangkang..malu ak..haha!

Wednesday, April 13, 2011

syukur..

sejak pkul 12 a.m lbeh ari selasa iaitu semalam,ak da start crik link untuk cek keputusan maktab..huahaha..semangat gile..sebab pe?sebab,ak nk tlong kawan2 ak yg soh carik an link nye tok dye..lau ak nk,gne sms pon bole..tpi,astaghfirullah,,kedit ak..tinggal rm2 lbeh..pas2,tgok2 skang ni tgl rm0.19..haha!..lau nom yg lme ni lgi r..rm0.00..haha..mcm nk buang je tros nom 2..xsyok..da ar mahal lau nk msj org..coz 2 ak tuka nom..ak ni da r jenis yg suke sembang sesuke suki ak je...haha..
hm..sal mktab tadi..laz2,,ak dapat cek malam tdi..lpas isya ar..syukur..dapat..yang ak sonok..dapat my fav subjek!..memang itu plhan ak yg 1st,tpi tu tok skola rendah je..ak cm xlayak r nak mohon program ppc 2..tau x program ppc 2 pe??name pnjang dye..program penghantaran pelajar cemerlang...2 untuk stdy abroad je..bpe nta kelulusan yang dye nak.9 kot..xngatla..tpi,ak mne r layak..nampak beno nipunye lau layak..tapi,lau da rzki,nak wat cmne an..hm..1st choice ak ba..wee~..
skang memangla ak bole sonok..tapi,kne ngat,ni baru je kat stage 1...banyak agi yg ak kne lalui...aaahhhh...tmuduge..ha,ak da kate,ak xbape reti lau nak temuduge2 ni..nak ajak sembang bole ar..haha!..banyak plak kne wat tyme tmdge 2..ade INSAK..2 ujian bertulis..akk ak kate,senang je..pas2,nnti dye bagi2 group,then bincang tajok yang org 2 kasi same2 ngan ahli..lau ckp bm,ak bole..lau bi..ha,,ni pon ak cm rase nak balik je lau ak da kat cne..ak mne r reti sangat nak discuss dlm bi..bi ak tunggang terblik kot agi..haha..lpas interview dlm group ni..kne wat personal interview..ha,ni pon ak cuak..sorang2..kalau dye cakap bm,ak bole trime..n skli lagi,lau dye ckp bi..rase mcm nak terbang plak..ala...ckp r bm..bukn susa...bahasa kite 2..haha..ak nye tarikh 21/4 ni..ade lagi 3 org kawan ak yg dpt progrm sme ngan ak..(yg ak tau setakat ni ar)..ade yg 19/4 n lagi due org 20/4..
n skang ni..ble pk blek,,tarikh tmdge ipg same ngan tarikh tmdge dq..nmpknye,mang ak kne plih salah satu je kot..t lau dapat uia k,,jordan k..cmne??lagi r ak xtau nk plih mne..wat solat sunat istikharahla..mohon petunjuk-Nya..parent ak soh jadi cg..n ak rse,mang 2 bidang ak t kot..haha..tgok je r rzki nye t..skang ni.ak kne ushe untuk stdy sal bnde2 yg mungkin dye nak tye tyme tmdge 2..ble ak bace kat link bawah ni,lagi tmbah cuak plak..lagi 1,,ak ni bukn ar yg tau sangat sal isu semasa..cam makin parah je..haha..tapi,ade sorang 2 kate,xya cuakla,be konfiden..bole 2 bole..tapi,nta r..haha..pena dlu,ak kne tmdge,,sesuke suki je minx ckp dlm bm..da bole agk r yang ak ni xdpt pon nk lepas tmdge 2..huu~..hopefully,kepada sume rakan2 n cpe2 la..dapat tenangkan diri tyme kne interview t,k?..amin...
ni dari pengalaman orang..

Tuesday, April 12, 2011

bacalah dan renungknlah

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu ....
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah....
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? ..

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat- Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat.....
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. ..
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.

Manusia - Eh, eh.... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? ..

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2... pandai2lah?

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila. .... (kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu ....
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh?

Manusia - Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu....

Sekarang anda mempunyai 3 pilihan :
1... Anda - Patutke aku biarkan teks ini tetap di sini..
2. Malaikat - Ingatkan pada kawan yang anda kenal (sebarkan ini)
3. Syaitan - Tak payahlah sebuk2 biar je disini..kalo boleh delete jerr

Thursday, March 31, 2011

antara lagu nasyid yang sering nisa dengari..bez lagu ni walaupon lagu ni xde r the lettest sgt pon..~


*xde idea nk post ape wat mse ni coz not in mood to write a new story..hoho

Monday, March 21, 2011

sedarkah kita?

 ya!sedarkah kita bahawa kita ini amat bertuah kerana telah diberikan hidayah dan nikmat untuk terus hidup dalam suasana yang aman dan dengan pegangan agama yang amat indah iaitu agama ISLAM,..tetapi,mengapa kita mudah terlupa tentang pegangan agama yang kita amalkan dalam kehidupan seharian itu?..nisa bukanla insan yang sempurna untuk dijadikan contoh,tetapi,nisa ingin sama2 nasihat menasihati dan ingat mengingati tentang tujuan asal kita dihidupkan di bumi yang hanya pinjaman untuk sementara waktu ini.Ingatkah kita tentang dua perkara yang ditinggalkan oleh Rasulullah?iaitu Al Quran dan as sunnah nya.
Kadang-kadang,nisa juga pernah terfikir,mengapa insan yang tidak pernah mengenal agama Islam sewaktu kecilnya dahulu,boleh berubah fikiran dan memasuki Islam yang indah ini..contohnya seperti profesor Milan dari Republik Czeck, Dr. Murice Bucaille, seorang doktor bedah dari Perancis, Jacque Costeau, ahli kaji lautan juga dari Perancis, Dr. Tijtet Tijson, seorang profesor perubatan dari Chiang Mai University, Thailand juga telah menganut Islam selepas melihat kebenaran a-Quran.Oh,rupa-rupanya,mereka telah mengkaji Al Quran yang suci itu sepenuhnya..sedarkah kita bahawa kita sendiri kadang-kadang leka dan lupa untuk membaca ayat-ayat suci yang ada di dalam Al Quran itu?itu baru soal membaca..mengkaji?adakah kita pernah mengkaji sehingga ke akhir muka surat Al Quran itu?..kepada yang pernah,nisa ucapkan tahniah.tetapi,kepada yang belum,marilah sama-sama kita berusaha untuk melakukannya.Sesungguhnya,Islam itu indah.Al Quran itu benar dan kisah-kisah didalamnya juga amat menakjubkan sekiranya kita memahami segala-galanya.
Sama-samalah kita fikir sejenak tentang semua ini..Sesuatu perubahan itu bermula dari diri kita sendiri.(act,nisa nk cube berubah,so,boleh  x kita sama2 cube nasihat menasihati n ingatkan nisa tentang segala perkara yang patut kita lakukan dalam hidup ini sementara usia masih muda dan masih sihat walafiat)..hopufully,sume dapat terima nisa seadanya~segala salah dan silap dalam post ni,harap dimaafi k..