Tuesday, March 1, 2011

plek sebentar

hm..xtau ar nk letak title pe..yg ak tau..bndenye cam aneh2 dan pelik ckit..ak xpaham btol r..knape zaman skarang ni da xmacam dlu..dlu bukan main senang nk jumpe orang yg pakai tudung n tutup aurat dengan baik,lengkap,elok n lain2 lagi..tpi,skarang ni,,mcm boleh dikire je berapa orang yang sanggup menutup auratnya daripada dibiarkan menjadi tatapan orang yang bukn mahramnye..ak bukn ar orang yg sempurna yg bole d jadikan contoh..coz ak bukn ar orang yang alim sangat..tapi,ak still tau batas2 yg perlu dijaga sebagai seorang muslimah..hm..tdi,tyme nga blaja moto,tbe2 terpk nk wat post sal bnde ni..

sekadar hiasan~
1st thing yg ak plek..knape orang 2 memakai baju kecik dan agak fit??lpas 2,bila nk duduk je,ditarik2 bajunye..ble nk bangun pun,ditarik2 bajunye..knape 2??aish,ni yang wat eden x pahe ni..tau pulak nk tutup blakang uh ble da terbuka ckit..tpi,yg still nk pki 2 knape??ha,knape??..len kli,pakaila baju yang x fit ngan badan 2..bukan susa pon..tau ar bentuk badan anda cantik,tapi,janganla tunjuk kat orang lain dlu..2kan untuk suami anda..ha,lgi 1,klu kita pakai something yang btol2 fit kat badan kita,an itu boleh membawa kepada sakit..sakit ape saye xsure..yang saye sure,anda akan mendapat balasan di akhirat..ha,itu memang sakit ar..
mcm ni pon ok je an?
2nd thing yg ak plek..knape orang 2 memakai tudung yang sekadar tutup kepala yang ade rambut 2 je??aish..bukan nk kate ape,diorang ni maybe nk ikot trend zaman skarang,tapi,kalau nk ikot trend pon,jgn r berlebih-lebihan..da 2,boleh plak dye betolkn tudung uh kat depan orang..hadoyai..kak,klu nk betolkan pon,g r msok kt toilet ke..ni x..depan ak gak yg nk dibetulkannye..ape dye xpasan ke kat tmpt uh ade laki gak..dah 2,sebenarnye,dye bukn pki tudung pon..just selendang yang dililit-lilit..ala..kalau nk gune selendang uh,guna ar ngan tudung lain kat luarnye..kan baru cantik..
cantik an lau mcm ni??
3rd thing yg ak plek..kalau diorang xpakai tudung 2,bukn lagi cepat panas ke kplanye uh??..aish..xphm ak..bukn ke pki tudung 2 lagi senang nk lindungi kita daripada kne bnde2 yang kita xnk..contohla an..kite tenga elok2 beli barang kat pasar..tbe2 je ade burung melepaskan najis dye,,tuptup,kite rase melekit je kat ats kpale uh..aish,,kn da susa 2..xpasal2 kne ar g saloon,nk basuh rambut 2 biar ilang bau2nye..then,wat rebonding lagi..ha,kn da membazer 2..lgpon,kn rebonding 2 xelok..ia sama dengan mengubah ciptaan Tuhan..kan ke elok kalau anda memakai tudung..dan lagi elok kalau anda memakai tudung yang mampu menutup dada anda..kerana,ia adalah yang terbaik untuk kita kaum hawa kan??..kita boleh menjaga hak dan maruah kita sekaligus..
cmni pon ok..
4th thing yg ak plek..knape insan itu memakai stoking yg pendek 2 je??..atau dengan panggilan lain,babysock..kalau dari pandangan dye,memangla ok untuk keselesaan dye tyme gune kasut..tapi,ape salanye lau gune stoking yang panjang ckit..bek xya pakai kalau still nmpk buku lali 2..kalau nk pakai babysock 2pon,pastikan yang kaki kita x akan dilihat oleh orang lain..kan bagus kalau kita jaga kaki kita 2..nanti boleh r jadi putih ckit an..cube kita biarkan kaki kita tanpa pelindung,kompom hitam..huhu..
tgok ni,ha,kn xnmpk kulit kaki 2..
ha,kalau nk dilistkan,memang banyak bnde plek yang ak nk taip,tapi,cukuplah sekadar ini saja..hope kita sebagai kaum hawa dapat menjaga batas2 pergaulan,dan pemakaian kita..janganlah biarkan kaum adam yang ingin menjaga pandangan mereka,mendapat dosa setelah terpandang auratmu wahai kaum hawa..adakah kamu sedar itu semua..??harap,setelah dibaca post ini,semuanya dapat mencari iktibar dan berubah bersama2..ingatlah,islam itu indah dan agama yang sempurna..berpakaianlah dengan bersederhana sahaja..sesungguhnya,diri insan ini juga lemah..so,andai kata ada yang terkasar bahasa,harap dimaafkan..nasihat ini ditujukan untuk semua dan diri ini juga..wallahua'lam..
ha,kan cntik macam ni..nmpk ayu je~

2 comments:

NURUL NAJWA said...

tjok pon plek sbentar..kau mmg plek~ ta dnafikn..hahaha

anisa said...

senget r jan..mksd ak,pemikiran ak tyme uh..bukn ak yg nga plek..